خودروهای نوستالژیک قدیمی در ایران، از ژیان تا بنز کلاسیک


به گفته بعضی منابع، در حدود ۱۲۳ سال پیش اولین خودرو توسط میرزا علی‌اکبر خان مشیرالدوله، سفیر ایران در آلمان به ایران آمد. بعد ها محمد علی شاه قاجار برای استفاده شخصی چند خودرو وارد ایران کرد. در دوران پهلوی خودروها از برند های مختلف مانند فورد، شورلت، بی‌ام‌و، مرسدس بنز، رنو، پژو و سیتروئن وارد ایران شدند.

برخی از این خودروها به دلیل زیبایی، استحکام، سرعت، اقتصادی بودن یا حتی عدم اقتصادی بودن، محبوبیت خاصی پیدا کردند و به خاطره و نوستالژی بسیاری از ایرانیان تبدیل شدند.

بعضی از این خودروهای قدیمی هنوز در بازار ایران بین علاقه مندان به خودروهای قدیمی دست به دست می‌شوند.

در این مقاله به بررسی قیمت چند خودروی نوستالژیک قدیمی پرداخته ایم. قیمت خودروها بر اساس گزارش خودرو رادار در دو ماه اخیر از آگهی های سایت های مرتبط با آگهی خودرو به دست آمده است.

ژیان:

ژیان خودروی کوچک اقتصادی بود که برای استفاده خانواده‌ ‌های کم جمعیت تولید شده بود. تولید این خودرو در ایران از سال ۱۳۴۷ در شرکت سایپا آغاز شد. پایین بودن حجم (قدرت) موتور ژیان موجب شده بود که این خودرو از توان لازم برای حرکت در خیابان‌های سربالایی برخوردار نباشد. این خودرو در بازار ایران با میانگین حدود ۳۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

فولکس واگن بیتل( فولکس قورباغه ای):

فولکس واگن بیتل یکی از خودروهای نوستالژیکی است که در دهه چهل به ایران رسید و خیلی زود به یکی از پرفروش‌ترین‌ها در تاریخ خودرو ایران تبدیل شد. نمونه های کمی از این خودرو در بازار ایران هست که به طور میانگین در حدود ۱۲۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

رنو ۵:

رنو ۵ هاچبک خودروی جمع و جور شهری است که اولین سری آن در سال‌های ۵۵ و ۵۶ وارد ایران شد. این خودروی نوستالژیک قدیمی به با میانگین قیمتی ۲۷۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

پیکان:
پیکان یک خودروی سواری است که از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۸۴ توسط ایران خودرو تولید می‌شد. پیکان به دلیل زیبایی، استحکام، سرعت و اقتصادی بودن، محبوبیت خاصی در میان مردم پیدا کرد . پس از ۳۸ سال و تولید بیش از ۲ میلیون دستگاه، تولید پیکان در سال ۱۳۸۴ متوقف شد و جای خود را به خودروهای جدیدتر داد. این خودرو در بازار با میانگین قیمت ۲۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

پژو ۵۰۴:

پژو ۵۰۴ در ایران نیز محبوبیت زیادی داشت و از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۶۹ توسط شرکت ایران خودرو مونتاژ و تولید می‌شد. این خودرو به دلیل کم خرج و کم مصرف بودن، مناسب برای قشر متوسط بود. این خودرو در بازار با میانگین قیمت ۲۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

لندرور:

این خودرو از سال ۱۳۳۶ و توسط شرکت مرتب خودرو وارد ایران شد. این خودرو به جیپ انگلیسی معروف است. امروز انواع مختلف لندرورهای قدیمی با میانگین قیمت ۲۳۳ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

بنز کلاسیک:

بنز کلاسیک در سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۲ توسط شرکت مرسدس بنز تولید می‌شد. این خودرو در ایران نیز محبوبیت زیادی داشت و از سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۰ توسط شرکت ایران خودرو مونتاژ و تولید می‌شد. این خودرو امروز با میانگین قیمت ۵۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا