بازار مسکن و خودرو، نگاهی به ارتباط این دو بازار در تهران و کرج

بازار مسکن و خودروهمیشه به صورت درهم تنیده‌ای بر روی هم تاثیر گذار بوده‌اند. در این گزارش خودرو رادار از جنبه دیگری به ارتباط این دو بازار نگاه خواهیم کرد.  سوالی که در این تحلیل بررسی خواهد شد این است: “ارتباط بین آگهی‌های خودرو و مسکن در مناطق مختلف تهران و کرج چگونه است؟”

تعداد آگهی ملک ثبت شده عموما بیشتر از تعداد آگهی های ثبت شده خودرو در شهر‌های مختلف هست. با این حال این نسبت در شهرهای مختلف متفاوت است. در تهران ۵۸ درصد آگهی‌ها مرتبط با ملک است ولی در کرج ۷۷ درصد آگهی‌ها مربوط به ملک است و تنها ۳۳ درصد آگهی‌ها مربوط به خودرو است. این نشان می‌دهد که معاملات خودرو نسبت به ملک در کرج رونق کمتری در مقایسه با تهران دارد.

نکته جالب توجه نسبت تعداد آگهی‌های خودرو و ملک در مناطق مختلف تهران است. تعداد این آگهی همبستگی بالایی در مناطق مختلف تهران دارد. که موضوعی قابل پیش بینی بوده است. چرا که مساحت این مناطق به منزله تعداد افراد ساکن در این مناطق بوده که تاثیر مستقیمی روی تعداد ملک و خودرو آگهی شده در این مناطق دارد.

همانطور که در نمودار زیرمشاهده می شود این همبستگی در متاطق مختلف در کرج کمتر بوده ولی همچنان تعداد آگهی‌های ملک در این مناطق بیشتر از تعداد آگهی‌های خودرو است.

نکته مهم دیگر نحوه ارتباط قیمت خودرو و قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران و کرج است.

 همان طور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود این همبستگی در میانگین قیمت هر متر مسکن و قیمت خودرو نیز مشاهده می‌شود. با این حال منطقه ۶، ۷ و ۲۲ از این روند پیروی نمی‌کنند. در واقع این موضوع نشان می‌دهد خودروهای لاکچری ترنسبت به ملک‌ در این مناطق به صورت آنلاین آگهی می‌شود.

در کرج هم چنین روندی مشاهده می‌شود و مناطق ۱، ۴، ۸ و ۹ هم از نظر میانگین قیمت خودرو و هم میانگین قیمت هر متر ملک مقدار بالاتری دارند. . به این ترتیب یافتن خودروهای گران قیمت تر بهتر است در آگهی‌های مناطق ۱، ۴، ۸ و ۹ در کرج جستجو شود.

به این ترتیب تحلیل داده‌های بازار ملک و خودور در دو شهر تهران و کرج نشان می‌دهد که هر چه قیمت ملک در یک منطقه بیشتر باشد خودروهای گران قیمت‌تری هم در این مناطق وجود دارند که امر قابل پیش‌بینی و دور از انتظار نبوده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا