طول عمر خودروهای ایرانی و خارجی و راه های افزایش آن


خودروها با گذشت زمان و کارکرد دچار فرسودگی شده و به مرور کارایی خود را از دست می‌دهد.

خودروهای آمریکایی در اواسط دهه ۹۰ پس از حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر کارکرد تقریباً غیرقابل استفاده می‌شدند اما اکنون در ۱۶۰ هزار کیلومتر تازه فرسودگی خودروها آغاز می‌شود.مطالعات نشان می‌دهد که در حال حاضر میانگین سن خودروهای سواری ۱۲.۴ سال و سن پیکاپ‌های سبک ۱۱.۶ سال است.

اما عمر مفید در خودروهای کره ای و ژاپنی به ترتیب حدود ۸ و۱۲ سال یا ۲۴۰ و ۳۲۰ هزار کیلومتر می باشد و باز هم این مقدار بسیار به نگهداری باکیفیت از خودرو بستگی دارد.

در خودرو های ایرانی با گذشت چندین دهه از صنعت خودروسازی، امروزه شاهد پیشرفت چشمگیری از لحاظ کیفیت و تنوع محصول نیستیم. به واسطه تحریم ها قطعات عمدتا با کیفیت پایین تری برای خودروهای ایرانی استفاده می‌شود.

به طور میانگین طول عمر خودروهای ایرانی بر اساس سال و کارکرد کیلومتر، حدود ۵ سال و یا ۱۵۰ هزار کیلومتر می‌باشد که این مقدار به نگهداری مطلوب خودرو بستگی دارد.

دلیل کمتر بودن عمر مفید خودروهای ایرانی نسبت به خودروهای خارجی، کیفیت پایین تر قطعات، بنزین، روغن موتور و سایر لوازم مصرفی مورد استفاده است.

با توجه به افزایش هزینه های قطعات و تعمیرات در سالهای اخیر شاید خرید این خودروها توجیه اقتصادی ندارد. البته بسته به نوع خودرو این هزینه ها متفاوت است و در خودرویی مثل پراید هزینه ها به میزان قابل توجهی از سایر خودروها کمتر است.

طبق آمار منتشر شده از خودرو رادار در یک ماه، حدود ۱۵۵ هزار آگهی خودرو در سایت های دیوار و شیپور ثبت می شوند؛ که از این تعداد حدود ۷۱ هزار خودرو، کارکرد بالای ۱۵۰ هزار کیلومتر دارند. از این تعداد بیشترین سهم از برند پژو و پراید در حدود ۴۲ هزار آگهی می باشد.

به نظر می‌رسد با وجود حجم بالای خودروهای کارکرده باید به دنبال راهکارهایی برای افزایش طول عمر خودرو باشیم.

۹ راهکار مناسب برای افزایش عمر خودرو:

۱. تعویض به موقع سرویس روغن در مراکز مجاز

به طور معمول هر ۵ هزار کیلومتر نیاز هست روغن با کیفیت در مراکز مجاز خودرو برای موتور خودرو تعویض گردد. همچنین فیلتر روغن و فیلتر هوای خودرو به مرور زمان مسدود می‌شوند، بنابراین مهم است که آنها را مرتباً تعویض کنید.

۲.  رانندگی آرام و اصولی

رانندگی به صورت فنی چیزی است که باید همیشه تمرین کنید. رانندگی مطلوب رابطه مستقیمی با عمر قطعات خودرو دارد.

۳. تعویض بموقع شمع و وایر

تعویض شمع‌ها و لوله‌های رابط پر فشار یکی دیگر از کارهای ساده‌ای است که می‌توانید برای بهینه‌سازی عملکرد موتور خود انجام دهید که به سرویس های دوره ای خودرو مرتبط هست و بر اساس کتابچه راهنما زمان تعویض شمع متفاوت است.

۴. بررسی سطح مایعات

مایعات مایه حیات خودرو شما هستند و خالی بودن آن‌ها ممکن است عواقب ناگواری داشته باشد. روغن موتور خود را هر دو هفته یک بار با باز کردن درب موتور (در حالی که ماشین هم سطح زمین است) و میله اندازه‌گیری را بردارید، چک کنید.

سایر قسمت‌هایی که باید هر دو هفته یکبار بررسی شوند عبارتند از: مخزن خنک‌کننده، که باید با 50 درصد آب مقطر و 50 درصد ضد یخ پر کنید، و بطری شیشه‌شوی شیشه جلو.

۵. بررسی سلامت لاستیک های خودرو

مسلماً لاستیک سالم رابطه مستقیمی با جان سرنشینان دارد، لاستیک‌های کم باد مصرف سوخت را افزایش می‌دهند. سطح آج لاستیک‌های خود را به طور مرتب بررسی کنید.

۶. نگهداری خودرو در جای مسقف

نگهداری خودرو در جای مسقف باعث افزایش عمر بدنه و رنگ خودرو می شود.

۷. تمیز نگه داشتن خودرو

تمیز نگه داشتن خودرو می‌تواند به طور قابل توجهی عمر ماشین را افزایش دهد. گرد و خاک وارد قطعات متحرک و شاسی می‌شود و منجر به سایش و خوردگی سریع می‌شود. مدفوع پرندگان می‌تواند رنگ خودرو را نابود کند و به ویژه نمک جاده در زمستان خورنده است.

۸. استفاده از لوازم یدکی اصلی در تعویض قطعات

استفاده از قطعات اورجینال می‌تواند در درازمدت با نگه داشتن خودرو در جاده باعث صرفه‌جویی در هزینه شما شود.

۹. جدی گرفتن چراغ های هشدار

نادیده گرفتن چراغ‌های اخطار می‌تواند آسان باشد، به خصوص زمانی که به نظر می‌رسد تفاوتی در عملکرد ماشین هنگام روشن شدن وجود نداشته باشد. با این حال، عدم کنترل مشکلات می‌تواند به معنای پایان زودهنگام عمر خودرو شما باشد. به یاد داشته باشید، همین رویکرد هوشیارانه در مورد صداهای غیرمعمول ماشین نیز به رفع مشکلات در نطفه کمک می‌کند و می‌تواند سال‌ها به طول عمر ماشین شما اضافه کند.

منابع:

  • toyoland1.com
  • khodro45.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا